Globen 2004 dec

Simon Staun
Nikolaj Witte

Redaktørens forord

Årets julegave… Jeg må tilstå, at jeg ikke er den store tilhænger af julen, som den ser ud i dag. En stor kommerciel suppedas, hvor man føler druknedøden true med julemusik i højtalerne allerede fra starten af november i den lokale Fakta. Men i år har det for undertegnedes vedkommende set anderledes ud. Ikke fordi jeg er blevet nyreligiøs eller har vundet i tips. Jeg er ganske enkelt blevet velsignet af en intet mindre end forrygende bunke beretninger fra vores forunderlige klode. Jeg har...

Globen Artikler

Sådan startede det… l l l 2004 dec
Jeg kunne simpelthen ikke vente, og tilbød selv at betale rejsen til mit nye job i Mellemøsten.   Der blev grinet en del på kontoret, da jeg frisk fra Handelsskolen var til min første ansættelsesaftale i en...
Interrail gav rejsefeber l l l 2004 dec
Bente og undertegnedes rejsefeber kan ikke siges at stamme hjemmefra. Jeg har været med mine forældre i Flensborg nogle gang,e og det var så det. Bente har aldrig været med sine forældre udenlands (Bentes mor var over 50,...
Cykelturen til Roskilde – foråret 1954 l l l 2004 dec
Jeg havde forberedt turen hele vinteren. Lavet et kort med alle de små landsbyer vi ville se undervejs til Roskilde: Rødovre, Brøndby, Tåstrup osv. Jeg havde planlagt, at i Roskilde ville vi spise vores madpakke, køre en tur...
Backpacker som senior l l l 2004 dec
  Rismark i det centrale Lombok i Indonesien, nær landsbyen Lendang Nangka Jeg har været backpacker i over 30 år og er det stadig. Ikke sådan at forstå, at jeg har rejst uafbrudt gennem alle årene, men lysten har...
At lære på den hårde måde l l l 2004 dec
Når jeg tænker på min første solorejse, undrer jeg mig ofte over, at rejsefeberen holdt sit tag i mig og ikke skræmte mig fra vid og sans; rejsen var fra begyndelsen forbundet med dyb frustration og fortvivlelse. Siden da...
Skammestein, sommer 1966 l l l 2004 dec
Hvis man ser bort fra lejlighedsvise ture til grænsebasarerne ved Flensborg, var jeg kun én gang i udlandet som barn. Det kom sig af at jeg havde sendt et bidrag ind til en konkurrence udskrevet af DFDS, og gudhjælpemig om...
DBK på toppen af Pik Lenin l l l 2004 dec
Efter Kenneths nedstigning fra lejr 1 med symptomer på lungeødem, var vi seks mand tilbage med forhåbninger om at nå toppen af Pik Lenin. Bortset fra maveproblemerne, som Kenneth desværre ikke tog med sig fra lejr 1,...
Gratis eller næsten gratis rejser l l l 2004 dec
I min studentertid og lidt tid derefter havde jeg kun lidt penge men meget stor rejselyst,så derfor udviklede jeg mine egne "rejse-gratis systemer".  Fra Andorra til Feggesund august 1971 Vi, min bror Morten,...
Forår i Mellemøsten Jordan og Syrien l l l 2004 dec
 Søndag d. 4. april 2004 - udrejsedag Jeg sørger for at tage afsted i god tid, allerede lidt over ni. Går ned til den nye Lindevang Metrostation og kører med metroen ud til Ørestaden, hvorfra der skulle være forbindelse...
Om hvordan man bli'r "bidt af en gal rygsæk" l l l 2004 dec
Jeg er født i 1971, og det stod ikke umiddelbart for, at jeg nogen sinde skulle blive medlem af De Berejstes Klub. Som barn var jeg med mine forældre på den obligatoriske charterrejse til Spanien og på små ture til vore...
Rejsen ad Silkevejen l l l 2004 dec
Et muslimsk land fyldt med 1001 nats eventyr, arkitektoniske perler i verdensklasse, brutale fejder, magtfulde Khaner og Imamer samt et par blodtørstige herrer: Genghis Khan og Timur. Herudover livet under den russiske zar...
Den sande historie om Pik Lenin l l l 2004 dec
Base Camp og udsigt mod Pik Lenin fra Base Camp Som ansvarlig for arrangementer i De Berejstes Klub, havde jeg i månedsvis nøjsomt planlagt et angreb på klubbens højderekord. Desuden havde jeg allerede truet...
At se det store i det små l l l 2004 dec
You only see half of everything -The other half is the meaning you give to the things you see     Jeg ligger under et træ i en lille by ved en lille sø i Ungarn. Velence hedder byen - og søen. En by, som undgår...
Langt fra Kabul til Afghanistan l l l 2004 dec
Hindukush-bjergene, maj 2004 Kanon i solnedgang tilhørende lokal afghansk krigsherre Afghanistans første direkte præsidentvalg nogensinde afholdtes i oktober i år. Forud for afholdelsen har ligget et årelangt arbejde...
At tæmme verden l l l 2004 dec
Året var 1971. Jeg var 17 år gammel og havde studentereksamensbeviset i lommen. Jeg sejlede til Ystad med færgen fra Swinoujscie. Jeg var på vej til et ophold hos en svensk familie i Bohus ved Göteborg, hvor jeg skulle...
Et halvt århundrede i Mexico l l l 2004 dec
Min veninde Teresa og jeg har rund fødselsdag næsten på samme tid. Det halve århundrede føles blot som en dag og en nat. Vi behøver en opmuntring. Men hvordan? Vi tager til Mexico! Flyet fra British Airways letter fra...
Stafetten: Mine 10 bedste kopper l l l 2004 dec
    1. pladsen Det hele startede med et sæt kopper, som jeg fik foræret af en god veninde, som er kunstner. Jeg synes, at de var meget flotte og ville have hende til at lave10 kopper mere. Men nej, hun havde...
Stafetten: Mine 10 mest dramatiske ankomster l l l 2004 dec
  Dominikanske Republik 1992 Der er bustransport fra lufthavnen og ind til byen, og det er jo altid godt… Vi er nået næsten ind til centrum. Bussen holder ved en lyskurv. En anden bus kommer op på indersiden...
Stafetten: Mine 10 bedste vindistrikter l l l 2004 dec
1. Sydafrika - Cape region, Stellenbosch Første gang jeg så Cape Town og Taffelbjerget, var da en flink Lufthansa-pilot cirklede om Cape en ekstra gang en smuk klar decembermorgen for cirka otte år siden. Siden har Cape...