Globen 2005 mar

Kina

Nikolaj Witte

Redaktørens forord

Tusind tak for alle de eventyrlige og inspirerende beretninger. Det er en ren fryd at være redaktør på et blad, der bliver oversvømmet af artikler af sa høj en standard. Ikke mindst tak til alle jer, der forstod og respekterede opfordringen tii at indsende en beskrivelse af jeres emne, inden I sendte selve artiklen . Det er herligt med den skærpede fokus, som mange har tvunget sig selv til, der giver knivskarpe fortællinger. Tro mig, jeg ved kun alt for godt, hvor utroligt svært det er, nar man...

Globen Artikler

I en cykelsaddel tænker man mange tanker l l l 2005 mar
Hjemmefra havde vi, min kæreste, Pernille, og jeg, aftalt, at Kina ikke bare skulle ses, det skulle opleves. Drømmen havde udklækket sig i mit hoved for flere år siden og var udsprunget af billeder af cyklende kinesere. Jeg...
Kina, med SARS l l l 2005 mar
Den Forbudte By Jeg ankom til Kina i starten af april 2003, lige i midten af SARS. Det var med nogle ikke helt ubekymrede forældre hjemme i Danmark, at jeg rejste fra Bangkok til Kunming i Sydkina. Jeg havde ellers...
Øjenvidneberetning fra tsunamikatastrofen i det sydlige Indien l l l 2005 mar
Tror efterhånden jeg har fået samlet mine tanker og er parat til at skrive lidt mere detaljeret om, hvad der skete. Som I nok ved, var der tidligt om morgenen den 26. december et kraftigt jordskælv i Indonesien, det værste i...
Kejserkanalen l l l 2005 mar
Tegning: Bertel Kristensen   Middelalderens mest berejste europæer Marco Polo besøgte Hangzhou i 1200-tallet og omtalte den bagefter som verdens utvivlsomt flotteste og formodentlig største by. Hundrede år...
Da jeg mødte den kinesiske landbrugsminister - og min første optræden på kinesisk fjernsyn l l l 2005 mar
I forbindelse med mit arbejde, har jeg i løbet af de seneste 3 år haft fornøjelsen af at udforske og følge Kina i landets fantastiske forvandling fra at være et lukket land med en centralistisk styret kommando økonomi, til...
The big train ride l l l 2005 mar
Det Historiske museum ved den Røde Plads, Moskva It's time, high time, sagde den russiske tsar Alexander den tredje i 1886 og indledte med disse ord arbejdet på et af den moderne verdens vidundere, den...
Cykeltaxituren der endte i en grim misforståelse l l l 2005 mar
Adrenalinen pumpede i min krop, der var fysisk kontakt, og jeg følte mig truet. Kineseren havde godt fat i min mavetaske, og lige meget hvilken retning jeg gik, så fulgte han med. Med begge hænder holdt han godt fast i min...
Transport i Kina - på godt og ondt l l l 2005 mar
Efter cirka to måneders rejse gennem Rusland og Mongoliet, nåede Lars og jeg endelig til Kina – et land, som vi begge havde set meget frem til at opleve. Vi havde mange fantastiske oplevelser i de knap to måneder, vi...
Fisk spiser lort i Kina ... l l l 2005 mar
Fatima fra Tunesien, Steffi fra Deutschland, Eric fra New Zealand og jeg, sagde hunden, var lige landet med toget efter en lang togrejse. Vi havde kørt på ”hard seat” fra Kasgar, Kinas vestligste by, til Kuqa,...
Kinas minoriteter - Guizhou og Guangxi, OKTOBER 2002 l l l 2005 mar
                  Som det er alle farende svende og svendinder bekendt, består Kinas befolkning af en temmelig stor del "standard-kinesere" (Han-kinesere m/k) samt en...
Kinesisk Nytår februar 1985 l l l 2005 mar
Dragedans ved rådhuset i Yangzhou Jeg ankom til Kina fra Hong Kong i februar 1985. Det var bidende koldt. En amerikansk ven havde nogle år forinden, som én af landets første fritrejsende turister, været rundt i Kina....
Blandt minoritetskulturer i tropisk Kina l l l 2005 mar
Hen på aftenen den 10. november 2004 landede vi i lufthaven i Jinghong, hovedstaden i Kinas Xishuangbanna provins. Egentlig var det tænkt som et ganske lille hop fra Vientiane i Laos, men det skulle gå anderledes. Først...
Skydegal landsby l l l 2005 mar
Der var våben over alt i den lille pakistanske flække Dara Adam Khel, som blev set fra en thailandsk tuktuk… Rasmus ogTina Helen Pedersen, 2004   Rasmus + - En skudsalve flænger arrigt den hede pakistanske...
Norfolk Island l l l l 2005 mar
  Når man skal lande på en lille ø, må flyveren ofte lave et U-turn for at lande mod vinden. Da vi således lå på base og havde udsigt til Norfolk Island ud af vinduet, var ingen af os villige til at lege piloter...
Verdens hurtigste tog - Shanghai maj 2004 l l l 2005 mar
Magnetsvævetoget tilbagelægger 30 km på kun 7 minutter Mulighederne er mange i Kina og på nogle områder er Kina blandt de mest moderne lande i verden. Udviklingen går nu så stærkt at ikke engang kinesere boende i...
Bedøvet og berøvet i Filippinerne l l l 2005 mar
- En anderledes og alternativ rejseoplevelse. Et mareridt. En ulykke, der ikke engang sker for naboen. Det er noget, man har hørt en smule om i medierne, men man kender ingen personligt, der har været udsat for det. Men nu...
Malta, juli 2004 l l l 2005 mar
Malta er med sine 316 km2 en af Europas allermindste stater, mindre end end tiendedel af Mallorca eller en fjerdedel af Rhodos. Men der bor mere end 300.000 mennesker, dvs. omkring 1070 mennesker pr. km, - allerede H.C....
Vandretur på GR20 - Korsika, Frankrig l l l 2005 mar
    Onsdag d. 19. maj 2004 Forårets med spænding imødesete vandretur på Korsika starter med vækkeurets ubarmhjertige bippen klokken kvart i seks, efter en ikke særligt god nattesøvn. De sidste par nætter...
Det eventyrlige Borneo l l l 2005 mar
For ikke så lang tid siden stillede Hendes Majestæt Dronning Margrethe mig spørgsmålet: "Hvorfor er du medlem af De Berejstes Klub?". Som altid, når folk er letsindige nok til at spørge mig om rejser, så begyndte...
Stafetten: Mine 10 bedste naturoplevelser med vilde dyr l l l 2005 mar
1. Næsebjørne I Cabo Blanco nationalparken i Costa Rica fik jeg en af mine bedste rejseoplevelser nogensinde. Lars Munk og jeg arbejdede i tre uger som voluntører i nationalparken, hvor der var et rigt dyreliv. De...
Stafetten: Mine 10 mest fascinerende begravelsessteder og kirkegårde l l l 2005 mar
På mine vandringer rundt omkring i verden besøger jeg nu og da - foruden berømte begravelsessteder - almindelige kirkegårde. Jeg synes, at begravelsessteder - på samme måde som kunst, kulinariske færdigheder og dans -...