Hjælp


På denne side finder du hjælp til hvordan du anvender hjemmesiden. Hjælpen vedrører kun funktionalitet for klubbens medlemmer, som kan logge ind på hjemmesiden.

Sådan logger du ind

Du finder login-knappen i øverste højre hjørne af hjemmesiden. For at logge ind, skal du først udfylde "brugernavn" med dit medlemsnummer. Det står på dit medlemskort og i en del tilfælde i medlemsoversigten øverst på hjemmesiden (hvis du selv har valgt at det må vises). Udfyld derefter "Adgangskode" med den kode du har fået i en e-mail fra "besvares-ikke@deberejstesklub.dk", eller den kode du selv har valgt inde på din medlemsprofil.

Hvis du ikke kan huske din kode, og ikke kan finde e-mailen med koden, så tryk på knappen "Bestil ny adgangskode", og så får du tilsendt en ny kode på e-mail. Kan du ikke finde den i din indbakke, så tjek din spam-mappe.

NB: Du kan ikke skrive til "besvares-ikke@deberejstesklub.dk", da den ikke bliver læst.

Se her for kontaktoplysninger til medlemskoordinatoren m.fl.: http://deberejstesklub.dk/kontakt


Sådan tilmelder du dig et arrangement

For at tilmelde dig et arrangement, skal du først logge ind på hjemmesiden oppe i øverste, højre hjørne. Derefter klikker du på titlen "De Berejstes Klub", helt øverst på hjemmesiden, den som har et skiftende billede som baggrund. Så kommer du til forsiden, hvor kalenderen ligger lige under nyhederne. Der ligger to oversigter, en i kalenderform, og en hvor du kan se de næste tre møder. De fører samme sted hen.

Klik derefter på det arrangement du vil med til, fx "Klubmøde", læs programmet og efter programteksten ligger knappen "Tilmelding". Når du trykker på den, bliver du tilmeldt, og der bliver sendt en bekræftelse på tilmeldingen til den e-mail adresse, der står ved tilmeldingsfeltet.

Du kan ofte tilmelde dig i rigtig god tid, og da en del møder bliver fyldt, kan det være en god ide at være tidligt ude. Du får en huske-mail inden mødet.

Hvis der ikke er flere pladser, kommer du automatisk på venteliste, og får en e-mail, hvis der alligevel bliver plads.

NB: Alle afbud sker direkte til toastmasteren - se her for kontaktoplysninger: http://deberejstesklub.dk/kontakt


Sådan registrerer du dine landebesøg - og retter hvis der er fejl

For at registrere dine landebesøg, skal du først logge ind på hjemmesiden oppe i øverste, højre hjørne. Derefter kigger du i venstre side, hvor der er kommet en ny boks frem med dit medlemsnummer og overskriften "Min medlemsprofil". I denne boks står "Opret landebesøg", og når du klikker på den, får du en række felter frem, som du skal udfylde. Titlen må meget gerne fortælle mere end landenavnet, fx "Dykkerferie i det nordlige Australien" og når du tilføjer en tekst med steder, udvalgte oplevelser samt et billede, får de andre medlemmer et godt indtryk af din tur, og kan bruge det til egen inspiration. Dit landebesøg vil også kun blive vist på hjemmesidens forside, hvis du indsætter et billede og udfylder beskrivelsen.

Du kan altid redigere i dine landebesøg. Bare log ind og klik på titlen på dit landebesøg, så kommer der en knap ”Rediger” lige under titlen, og når du klikker på den, kan du rette og tilføje. Som det er nu, vil det også blive registreret som et landebesøg, hvis du lægger et billede ud fra et bestemt land - så hvis du kan se en landeregistrering, der ikke er korrekt, kan du både kigge efter den under "Landebesøg" og "Medlemsbilleder".

NB: Det er hvert medlems eget ansvar at registrere landebesøg, og længden af disse, på hjemmesiden, og dermed vise, at man lever op til rejsekravene i klubben. Dette gælder også, hvis man sendt et papirpostkort til klubben. Læs om kravene til fortsat rejseaktivitet her: http://deberejstesklub.dk/information-om-de-berejstes-klub


Sådan opdaterer du dine adresseoplysninger og rejseoplysninger

For at opdatere dine kontakt- og rejseoplysninger, skal du først logge ind på hjemmesiden oppe i øverste, højre hjørne. Derefter kigger du i venstre side, hvor der er kommet en ny boks frem med dit medlemsnummer og overskriften "Min medlemsprofil", som du klikker på. På den side, der åbner, kigger du helt øverst, lige over dit navn, hvor der står der ”Rediger”. Når du klikker på redigeringsknappen, kan du opdatere dine kontaktoplysninger, din hjemmesidepræsentation og hvor ofte du får beskeder (notifikationer), når der er nye indlæg på debatforummet.

Husk at ændre din adresse herinde når du flytter, så medlemsbladet Globen når frem til dig.


Sådan lægger du dine egne rejsehistorier på hjemmesiden

Her er en trin-for-trin guide til at lægge dine egne rejsehistorier på hjemmesiden - hent den ved at klikke på ikonet herude til højre. Selvom web-teamet har prøvet at gøre det nemmere, er det stadig ikke helt let, og har du brug for hjælp til netop dette her, så kontakt Niels Iversen, http://www.deberejstesklub.dk/user/59


Ofte stillede spørgsmål

Nedenfor finder du svar på nogen af de spørgsmål, som oftest stilles omkring De Berejstes Klubs hjemmeside.

Hvilke nye muligheder kommer der snart på hjemmesiden?

Hvem udvikler og opdaterer hjemmesiden?

Klubbens webteam står for udvikling, drift og opdatering af hjemmesiden i tæt koordination med bestyrelsen. Det gør vi sammen med medlemmerne, der selv bidrager med beskrivelser, postkort, rejsetips osv via deres egen profil og i forummet.

Hjemmesiden er ret ny, og bygget i systemet Drupal. Den er med vilje lavet sådan, at man som medlem kan gøre mest muligt selv, og på den måde kan vi sikre, at oplysningerne er så opdaterede som muligt. Den er også med vilje bygget sådan op, at der altid vil være nyt indhold på forsiden, og at vi kan genbruge indhold på tværs af siden uden at skulle opdatere flere steder. Derudover er der en række funktioner som gør det nemmere som medlem at vise sine rejsebedrifter frem, og nemmere for bestyrelsen at håndtere medlemsinformationer for nye og eksisterende medlemmer.

Pernille Föh, http://www.deberejstesklub.dk/user/133, hjælper gerne med stort og småt som du har brug for at få hjælp med på hjemmesiden. Du kan også bruge forummet herinde på hjemmesiden, kig under "Forum" i menuen øverst eller klik her: http://www.deberejstesklub.dk/forums/de-berejstes-klubs-hjemmeside.

Her kan du se hvem, der er med i web-teamet: http://www.deberejstesklub.dk/forums/dbk-s-webteam-en-oversigt

Så kontakt os direkte eller gerne via forummet, hvis der er fejl eller du har konkrete ideer.

Find kontaktoplysninger her: http://www.deberejstesklub.dk/medlemmer


Hvilke postkort vises på forsiden?

For at få dit fine og informative postkort på forsiden af hjemmesiden, skal det opfylde de her kriterier:

- Man skal være medlem af klubben
- Man skal have udfyldt beskrivelsen
- Man skal have et billede på postkortet

Husk at du altid kan efter-redigere dit postkort, så hvis du ikke lige har fået styr på dine rejsebilleder endnu, eller stadig er ude at rejse når du skriver postkortet, kan du fx finde et rammende billede på nettet, og bruge det. Så kan du altid rette og tilføje bagefter. Husk meget gerne at skrive hvor i landet du har været, så andre kan få glæde af din viden bagefter.

NB: Der er mange der har landebesøg stående til "1 dag, år 2000", hvilket som regel er en fejl. Tjek gerne dine egne postkort igennem og ret til det korrekte.


Hvilke profilbilleder vises i venstre side på forsiden under "Medlemmer"?

For at blive vist i venstre side på forsiden under "Medlemmer" skal man opfylde følgende kriterier:

- Man skal være medlem af klubben
- Man skal have valgt at have en offentlig profil
- Man skal have et profilbillede på sin profil

Blandt alle de medlemmer som opfylder ovenstående kriterier, er det de 10 som senest har været logget ind på hjemmesiden der bliver vist i tilfældig rækkefølge.