5 slags angreb i Dhaka


Claus Søndergaard
Claus Søndergaards billede
 
2016

Denne rejseberetning har ikke været bragt i medlemsbladet: Globen, og artiklen har derfor ikke været redigeret af Globens redaktionsteam.

Dhaka er en af de allermest overbefolkede byer i verden, med ca. 20 mio indbyggere. Byen var tidligere kendt som "Byen med de mange Moskeer". Det har senere ændret sig til "Byen med de mange Rickshaws". Der er myriader af rickshaws i byen. Det anslås, at der er mere end 600.000. De er såmænd ved at blive udkonkurreret af tuk-tuk'en - eller CNG (Consolidated  Natural  Gas), som de også kaldes i Bangladesh. De kører på den absolut billigste form for brændstof.

Der er rigtig mange rickshaws i Dhaka

Det kaos, som findes i de store byer i Bangladesh, specielt Dhaka og Chittagong, får enhver Europæisk storby til at ligne en bilfri søndag under oliekrisen i 70'erne. På trods af dette ufattelige kaos i trafikken, så sker det på en forunderlig måde, at trafikken sjældent går helt i stå. Med små ryk, sker der en langsom bevægelse.

Alle skal samme vej

Alt imens, er der masser af tid til at bebrejde naboen for ikke at gøre plads. Andre benytter tiden til at bebrejde regeringen for, at de er strandet i trafikken. Alt imens man bevæger sig langsomt, så lurer der visse farer "derude". Trafiksituationen er nu pludselig blevet til en legeplads for småkriminelle, der forsøger at skaffe lidt til dagen og vejen. Disse overfald kan være alt fra det næsten harmløse til noget mere avanceret og brutalt:

Min historie bygger på samtaler med lokale.

1) Hverdagsangrebet er det som de fleste oplever flere gange dagligt. Når et køretøj går i stå/standser, så myldrer det frem med sorgløse ansigter og forarmede hænder, der banker på ruden for at tiltrække sig opmærksomhed. For det meste drejer det sig om tiggeri om nogle få thaka (håndører), som de håbefulde og sørgmodige sjæle håber på, at ofrene vil stikke ud af en sprække i vinduet. De er ekstremt påholdende og stædigheden giver da også tit pote.

En ihærdig tigger

2) Falkene er lynhurtige og de fleste når dårligt at opdage, at de lige har mistet en mobiltelefon eller en taske, som de medbragte i de åbne rickshaws. Menneskemylderet forhindrer een i at overhovedet se, hvem det var, der  snuppede din telefon. En særlig form for "Falke", er de, der kravler op på taget af en CNG (tuk-tuk) og skærer et hul i lærredet på taget og snupper nogle værdigenstande. Selv om CNG'erne i følge loven, skal være forsynede med gitter døre, netop for at forhindre tyveri, så har "Falkene" fundet en udvej.

Denne mand kan intetanende og lige pludselig miste sin mobiltelefon

3) De ukontrollerede Røverier er en afart af de gamle slangetæmmere, der smed slanger i hovedet på folk, for at kun ville fjerne dem igen mod betaling. Det sidste påfund i denne kategori er en rigtig lorte-historie. Ja, rigtigt læst: LORT. Overfaldsmændene truer med at kaste menneskeafføring på offeret indtil vedkommende slipper et eller andet - og det er som regel mere end blot et par håndører. Uanset om man sætter sig til modværge, så taber man. Smurt ind i lort, eller mistede ejendele.

4) Night Riders, er en af de farligste angreb af de mange, som dog er i aftagende, efter at CNG'erne har fået isat metal gitterdøre. Angrebet går ud på at forfølge en i en CNG eller rickshaw, for at få den presset ind i en gyde. Her sprøjter de en blindende substans i øjnene på ofrene, og derefter forsvinder de med ens ejendele.

Det er ved lov at CNG'erne skal være forsynet med gitterlåger

5) Mafia Røverne er for de ultimative skurke, og de mener business. De kommer bevæbnede med båse våben og informationer om ens bevægelse/planer. De kommer typisk i grupper af en 3-4 stykker, og det er ikke småpenge eller mobiltelefoner de er ude efter. De vil have køretøjet - det er altså bilejere, de går efter.  De begynder angrebet med at kaste æg på forruden af bilen, så man er tvunget til at standse, eller de fingerer et uheld på vejen. Når man først er ude af bilen, så er den tabt.

På trods af alle disse risici ved at bevæge sig rundt i nok verdens værste trafik, så er der noget forunderligt ved det.  Masser af tid til at betragte livet på gaderne. Her sker der vel nok alt det, man kan forestille sig. En familie bor på nogle stykker pap, som de kalder for hjem. Andre sidder og tisser - både mænd og kvinder sidder!  Mændene har en særlig teknik med at få åbnet skørtet mens de sidder, og så få fisket kalorius frem. Det er ikke så underligt, at byerne stinker af tis.  Sjældent har jeg set så meget sidt og møg i gaderne, som her.

Der bor mange mennesker på gaden

Der findes rickshaws i alle modeller: Fine dekorerede for 1-2 personer. De ramponerede (dem er der flest af!), som tager sig af stort set al form for godstransport. Skolebusmodellen, som har plads til 4-6 skolebørn. Der er faktisk ingen grænser for hvad, der kan transporteres på en rickshaw.

 

Gaderne præges også af de enormt ramponerede busser, hvor det nærmest kun er spartelmasse, der holder dem sammen.

Rampoenerede busser, er forlængst burde være skrottet

Det er noget af en prøvelse at køre med en lokal chauffør. Selv de smalleste gader forceres i fuld fart med hornet trykket i bund. Hver gang man tror at nu er det slut med en familie med  5 børn, så formår de alligevel at få sig flyttet i tide. De vender sig ikke om eller tager overhovedet notits af den frembrusende bil.

 
 
Share this