På øhop i Det Sydfynske Øhav

Rikke S. Jespersens billede

2013 sep

Der findes hele 55 øer og holme i Det Sydfynske Øhav, men jeg nøjedes nu med at besøge bare fire af dem, da jeg var på tur i området i sommer.

De små strandhuse fra 1920’erne

Jeg indrømmer det. Det er ikke nok for mig at udforske den store verden. Jeg finder også de danske øer særdeles interessante – specielt i sommerhalvåret. Syv nye er det blevet til i år og heraf blev de fire besøgt på seks dage i juni 2013.

I Det Sydfynske Øhav ligger hele 55 øer og holme, store og små, beboede og ubeboede. Et fint færgesystem muliggør transport mellem de beboede øer, hvor en del af øboerne fortrinsvis lever af landbrug og lidt fiskeri eller pendler ind til job på ”fastlandet”.

Jeg har lokket to kollegaer med til denne idylliske del af Danmark. På havnen i Svendborg hopper vi på færgen ­– af ikke helt undseelig størrelse – og den bringer os til den første af øerne – Drejø. Øen er på 426 ha, og der bor omkring 75 mennesker. Her findes købmand, posthus og kro med udlejning af værelser. Færgen betjener også øen Skarø, som vi skal videre til senere på dagen. Er lidt imponeret over, at to så forholdsvis små øer betjenes flere gange i døgnet af en rimelig stor færge. Længe leve de danske småøer! Vi smider bagagen på ryggen og vandrer op til købmanden. Her lejer vi cykler og når de næste fire timer rundt på samtlige stier og veje på øen. Det er idyl. Solen skinner, det er varmt, men en lille brise gør det udholdeligt at trampe rundt på øen. Undervejs gør vi holdt for at besøge en Vin- og Humlegård, der serverer noget køligt til vores tørre halse. Det smager himmelsk, så vi bliver fristede til at købe en flaske rødvin med til senere indtagelse. 175 kr. for – viser det sig senere – den sureste rødvin jeg har smagt i mange år. Videre til den hyggelige kirke fra 1535, der har ca. 25 gudstjenester om året. Flere af øens huse er af nyere dato, da der i 1942 brændte 11 gårde og syv huse i selve Drejø by. Ved genopbygningen flyttede de fleste uden for ”byen”.

Tidsplanen er stram i dag, og vi må desværre forlade denne fine ø for at tage færgen videre til Skarø. Skarø er på ca. halv størrelse af Drejø – 200 ha med ca. 40 beboere. Her er fredeligt, nærmest helt stille, men dog – ved det smukke gadekær, hvor også Skarø Isproduktion ligger, dukker et par mennesker op, som vi kan spørge om vej til ”Sommerpensionatet”, hvor vi skal tilbringe natten. Værten Lasse er i fuld gang med at arrangere Skarø festivallen, der skal løbe af stablen nogle uger senere. En gæstfri mand, der dog ikke helt har sans for den grundige rengøring, men vi hygger os. På Skarø får vi også set alle øens kroge – denne gang til bens.

Skarø

Øens tre highlights er den idylliske lille by, Skarø Is, og den sjældne grønbrogede tudse, der kvækker i vandhullerne. Om aftenen har jeg forudbestilt mad på Skarø Is, der også er et madsted. Det skal gøres mindst én dag i forvejen, hvilket vidner om, at det ikke er voldsomt mange mennesker, der lægger vejen ind om Skarø.

Maden var lækker, lavet af råvarer fra de forskellige øer, der er med i Øsammenslutningen. Men isen er et kapitel for sig. Virksomheden blev grundlagt i 2004, og isen er baseret på birkesaft og sukkertang. Lyder måske ikke så lækkert, men noget må de have gjort rigtigt, for de har nu fået Singapore Airlines som fast kunde.

Næste dag bringer ”Højestene”-færgen os tilbage til Fyns land, hvor vi kun har ti minutter til at hoppe på færgen til Ærø. Nu var det ellers lige startet så godt med strålende sol den foregående dag, og så render vi ind i noget kedeligt dansk sommervejr i Ærøskøbing. Den er en af de bedst bevarede gamle byer i Danmark – med strikse regler for renovering. På grund af de mange små skæve huse - med stokroser knejsende foran og med dens brostensbelagt gader, har byen et eventyrligt præg. Vi indlogerer os i byens biograf – eller rettere over biografen, på et nyindrettet bed & breakfast (tidligere pakhus). Vi er blevet advaret om støjgener, når dagens film skal vises, men som en del af opholdet får vi gratis billetter som et plaster på såret. Vi vil dog hellere ud og mærke byens maritime stemning ...

Det var ikke lige godt vejr hele tiden – fra strækningen mellem Ærøskøbing og Søby

Inden vi næste dag forlader den smukke by, tager vi en tur på Vesterstrand for at se strandhusene, som dukkede op på Ærø først i 1920’erne. De var et produkt af det glade strandliv, som før havde været forbeholdt de rige, men som den stigende velstand gjorde det muligt for flere og flere at deltage i. Små søde og farvestrålende dukkehuse, som jeg bare måtte fotografere fra alle leder og kanter, og som nu koster en mindre formue at erhverve sig. Vi begiver os ud på de første 14 km af Øhavsstien til Marstal.

De små strandhuse fra 1920’erne

Øhavsstien er med sine 220 km en af Danmarks længste vandreruter og omkranser Det Sydfynske Øhav. Øhavsstien har et meget alsidigt forløb gennem kulturlandskaber med flotte naturområder, herregårde, landsbyer og købstæder. Langs det meste af ruten er der udsigt ud over øhavet til de andre hyggelige øsamfund. Vejret er atter strålende, og det er en smal sag at vandre de 14 km – trods de tunge rygsække. Faktisk er vi i stand til at løbe den sidste halve kilometer ned til havnen i Marstal i håbet om at nå den lille båd til Birkholm. Skipper er åbenbart ikke interesseret i at få os med, så han sejler på slaget 13.30 trods vores viftende fagter om at vente.

Valmuer så vi mange steder

Endnu en ø kunne have været godt at få med på listen! Nu må vi tage til takke med skipperbyen Marstal her på Ærøs østligste punkt. Den er nu heller ikke helt tosset! Her findes Marstal Søfartsmuseum med mange minder fra Marstal by og dens søfartsliv. Vi synes dog, at vejret er for godt til at være indendørs. Vi dasker rundt i de hyggelige stræder og tager en tur ud til stranden syd for byen – Eriks Hale ­– med de maleriske badehuse. Søfarten er stadig en vigtig del af byens erhvervsliv og har Danmarks største coasterflåde. Vi skal bo på det store vandrerhjem og må endnu en gang konstatere, at det ikke er blevet højsæson endnu i Det Sydfynske Øhav ... her tæt på sankthans! Vi er de eneste gæster foruden et ægtepar fra Sverige. Vi skal altså ikke forvente nogen støjgener denne nat andet end fra skrigende måger, da vores logi ligger en spytklat fra havnen.

Så er der vejrskift igen. Det siler ned fra en meget tung, grå himmel og ifølge DMI skal det vist fortsætte hele dagen. Vi overvejer ændringer i dagens plan og tage den gratis bus, der kører her på Ærø, hele vejen til den vestligste by – Søby. Men vi ved også med os selv, at vi nok vil ærgre os over at gå glip af vandringen mellem Ærøskøbing og Søby – den sidste etape af Øhavsstien på Ærø. Vi tager dog bussen til Ærøskøbing – helt efter planen, da vi jo gik turen dagen før! På med regntøjet og pakke rygsækkene ind i noget vandtæt. Vi går i rask tempo hele turen med ganske få pauser, da madpakker ikke er spændende i regnvejr, og da sigtbarheden heller ikke er for fantastisk, behøver vi ikke mange udsigtsstop. Vi tager os dog tid til at besøge Søbygaard, der er et renæssanceherregårdsanlæg fra 1580 med imponerende kampestenssætninger. Vi når i god tid havnen i Søby – i så god tid, at der er tid til en stor øl, mens vi sidder oven på et par fiskekasser. Det er klaret op, og solen skinner. Hvor er det skønt at blive varmet igennem og få det våde vandretøj tørret. Vi tager færgen til Faaborg, hvor vi skal overnatte. Det regner igen, så det er ikke meget vi får set af denne mindre købstad, men det får vi ændret på dagen efter.

Det regner stadig andendagen i Faaborg, så vi beslutter at udsætte sejlturen til Bjørnø nogle timer. Tænker vel at det er mere spændende at gå rundt i en hyggelig by, hvor vi kan besøge cafeer frem for at blive meget våde ude på den lille ø, hvor vi næppe finder læ. Fåborg viser sig også at være en hyggelig by med mange fine gamle huse. Over middag hopper vi på Lillebjørn – den lille båd, der sejler mellem Faaborg og Bjørnø. Vi finder Bjørnøgård, hvor det gamle brændehus er istandsat og nu fungerer som udlejningsbolig – et fint lille bindingsværkshus med stråtag med navnet Stråhatten. Her skal vi bo – vores sidste nat i Det Sydfynske Øhav i denne omgang. Denne ø får vi også travet tynd. Den er ret kuperet med flere bakker mellem 16 og 24 meter – et levn fra istiden. Undervejs møder vi flere mennesker, der gerne vil fortælle lidt om deres ø. Da overfartstiden kun er på 20 minutter med mange daglige afgange, er det muligt for børnefamilier at bo på øen og pendle dagligt til Fåborg. Her bor 37 mennesker på 150 ha. Dejlig lille ø, men nok den mindst interessante af de øer, vi har besøgt.

Forfatteren foran Bjørnøs fyrtårn

Næste dag er det slut. Vi tager Lillebjørn til Faaborg og derfra videre til København ... atter i regnvejr. Jeg er ikke færdig med de sydfynske øer. Sidste år besøgte jeg Lyø og Avernakø, og til næste år må det blive de sidste af de offentligt tilgængelige øer – Strynø, Birkholm og Hjortø. Langeland og Tåsinge ”tog” jeg for en del år siden.

Faktabox

Øhavsstien er i øvrigt en af Danmarks længste afmærkede naturstier, hvor man kan overnatte i shelter og på primitive lejrpladser. Man kan også nøjes med dagsture langs stien. Foldere om Øhavsstien fås på Sydfyns Turistbureau i Svendborg. UD & HJEM IGEN: En times sejlads til Drejø, ½ time for at komme videre til Skarø. Retur til Svendborg tager 45 minutter. Samlet pris for alle tre sejladser: 95 kr. Turen fra Svendborg til Ærøskøbing tager 75 minutter og kan være en del af en returbillet med Søby-Faborg-færgen, der tager 60 minutter. Samlet pris: 199 kr. Bjørnøbåden koster 56 kr. og tager 20 minutter. Bussen på Ærø er gratis, men man kan også vandre/cykle. BO & SPIS: Jeg brugte i alt 3.600 kr. på denne tur inkl. seks overnatninger, al transport og al mad. Kort: Link til kort over Det Sydfynske Øhav: Ville være en god ide at få med i artiklen...med indtegnet rute. Vil I gøre det? Min scanner virker nemlig ikke. http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.sydfynskeoehav.dk/images/kort%2520med%2520kajakruter%252001.08.09%252072%2520dpi.jpg&imgrefurl=http://www.detsydfynskeoehav.dk/281-ruter.html&h=574&w=709&sz=141&tbnid=1moSH66Xx1astM:&tbnh=92&tbnw=114&zoom=1&usg=__06C5btEclsOhdxtBCxor7rw96MQ=&docid=asmlgbGfmoHlVM&sa=X&ei=EEX5UY3nL6yQ4AS74oFo&sqi=2&ved=0CDEQ9QEwAQ&dur=1434 Ruten var: Fra Svendborg (1 overnatning) sejlede vi til Drejø (cyklede rundt ½ dag), videre til Skarø (1 overnatning) og retur til Svendborg. Og fra Svendborg sejlede vi til Ærø – Ærøskøbing (1 overnatning), hvorfra vi vandrede til Marstal (1 overnatning), med bus retur til Ærøskøbing og derfra vandrede vi til Søby, hvorfra vi tog færgen til Fåborg (1 overnatning). Fra Fåborg tog vi den lille båd ud til Bjørnø (1 overnatning) og retur til Fåborg dagen efter. Slut