Kreta - 14. gang i Grækenland

Per Allan Jensen
Per Allan Jensens billede

2017

Denne rejseberetning har ikke været bragt i medlemsbladet: Globen, og artiklen har derfor ikke været redigeret af Globens redaktionsteam.

Nedenstående er kopieret fra Facebookoptegnelser, der blev lavet undervejs.

29/04-2017:

Mit fjerde besøg på Kreta (14. i Grækenland) og første gang med min skønne trolovede. Vi har købt en billig flybillet og lejet en billig lejlighed, der - igen igen - viser sig at være det rene paradis. Dertil en bil, og for en sikkerheds skyld har Marianne booket et døgn med all inclusive på et nærliggende luksushotel, for det tilfældes skyld, at vores billige lejlighed skulle være helt ulidelig, hvilket sådan set var ganske overflødigt, men vi glæder os nu alligevel til at prøve det.

Marianne foran den dejlige udsigt fra vores altan i Agia Pelagia.

Den første dag gik med at udforske nærmiljøet her omkring Agia Pelagia (20 km NV for Heraklion), herunder badning fra den lille strand og i vores pool samt indtagelse af ouzo, øl og rødvin på vores dejlige terrasse med den mest fantastiske udsigt.

Vores skønne resort – vi boede øverst i det firkantede hus ude til højre.

Og i dag har vi så udvidet cirklen lidt og kørt op i bjergene, hvor vi først så en næsten forladt landsby, malerisk i al sit forfald, og dernæst byen Fodeles med store frodige træer langs floden og omgivet af duftende citrusplantager og ældgamle oliventræer. For øvrigt fødested for den åbenbart berømt maler, der kaldte sig El Greco.

Sluttede af med et dyp i Det Ægæiske Hav (vandtemperatur ca. 20 grader, luft max 23) - og så hjem til solnedgangsdrink på udsigtsterrassen.

Fra en af områdets strande. Nogle er stenede, andre har fint sand

Så - alt i alt - foreløbig ingen klager fra de udsendte pensionister.

Den forladte by Achlada.
 Kæmpemæssigt træ i Fodeles.

01/05-2017:

Luksushotellet Athina Palace.

Vores ophold på luksushotellet var en oplevelse, om end ikke kun positiv. Værelset var stort og luksuriøst med den mest fantastiske udsigt fra en kæmpestor altan. Man kunne gå ned til en fin lille strand, og der var indtil flere smukt beliggende pools. Overalt var der barer, hvor man - da det nu var all inclusive - kunne bede om alskens drikkevarer, herunder eksotiske drinks, hvor der bestemt ikke var sparet på promillerne. Men hvad angår forplejningen, så er det her kæden falder af, akkurat som jeg oplevede det på Fuerteventura sidste år. Akustikken i restauranterne var forfærdelig, og støjniveauet alt for højt (mange børn og russere), og maden - for ikke at tale om vinen - var bestemt ikke noget at skrive hjem om. Dog var vi enige om, at morgenmaden var udmærket. Nå, men alt i alt en sjov lille 'ferie i ferien', og så kostede det kun knap 1.200 kr. for to personer.

Udsigt fra vores store altan.
En af de adskillige pools.

I løbet af natten kom ugens eneste nedbør, hvilket kun drejede sig om få millimeter, men nok til, at mine bukser blev gennemblødt, da jeg satte mig i stolen på altanen. Heldigvis var der hårtørrer på værelset. Og derpå satte vi os så ud i vores fine Peugeot-bil og kørte op i bjergene, hvor vi vandrede en tur ad E4-vandreruten, der forgrener sig ud over hele øen. Her er et mylder af får og geder overalt foruden en fantastisk udsigt til de høje bjerge, der stadig ligger smukt dækkede af vinterens sne.

På vej op i bjergene i vores Peugeot.

Og nu er vi så tilbage i vores dejlige lejlighed, hvor vi må konstatere, at vinden er gået over i nordvest, så der ikke længere er læ på altanen. Men skidt, med lufttemperaturer på den rigtige side af 20 grader må det vel siges at være et luksusproblem.

04/05-2017:

Slut på Kreta for denne gang, det har været en fantastisk lille ferie.

I forgårs trængte vi (mest Marianne) til en solodag, så jeg tog bilen og kørte rundt om det høje og sneklædte Ida-bjergmassiv, fordi jeg tænkte, at det ville være endnu flottere fra sydsiden (med solen i ryggen). Hvad jeg dog ikke havde tænkt på var, at sneen naturligvis smelter først på sydsiden, så den faktisk var helt væk. Derfor gjorde det heller ikke så meget, at jeg havde glemt mit kamera. Til gengæld fik jeg for nogle timer lejlighed til at aflægge mig fruetempoet og fik brændt noget dækgummi af på de snoede bjergveje og brændt nogle kalorier af på de stejle stier.

Marianne i en hård handelssituation.
Foran de endnu sneklædte Ida-bjerge
Et lille hvil på E4-vandreruten

I går kørte vi så ned til den flotte Preveli-palmestrand, hvor vi tilbragte nogle dejlige timer på stranden og i vandet, inden Marianne ragede uklar med et lokalt - og meget selvsikkert - gåsepar, der jog hende rundt på stranden, til stor moro for både mig og mange af de andre strandgæster.

Den flotte palmestrand ved Preveli.
Marianne jagtes af nogle hidsige gæs

Og i dag, hvor der først var flyafgang kl. 22.30, tog vi østpå til den skønne 'Kretenske riviera', hvor vi først tog en bådtur ud til den lille ø Spinalonga (gammel venetiansk fæstning opført i slutningen af 1500-tallet og senere (1903-57) opbevaringssted for spedalske) og bagefter indtog den lækreste fiskeanretning på en malerisk strandrestaurant, inden vi sluttede af med et sidste dyp i det dejlige klare vand

En drink på stranden i Elounda.
Udsigt over øen Spinalonga.
Spinalongas fæstningsværk.
Klar til rejsens sidste måltid på stranden i Plaka