Find jernhesten frem og tag ud på din helt egen tour d'Europe


Lars-Terje Lysemoses billede
2015 sep

At rejse gennem Centraleuropa på cykel er en fantastisk mulighed for at komme væk fra alfarvej og møde lokale mennesker i deres eget miljø. Her kan du geare ned og slappe af, for alting foregår i dit helt eget tempo, og du kan give dig selv tid til at nyde den kraftige duft af bølgende gule rapsmarker eller den friske, søde, jordagtige duft, der opstår efter et regnskyl om sommeren.

Fotos: Lars-Terje Lysemose & Ralf Roletschek

På cykel kan du give dig selv tid til at nyde den kraftige duft af bølgende gule rapsmarker eller den friske, søde, jordagtige duft, der opstår efter et regnskyl om sommeren.

En cykeltur gennem Centraleuropa er en god og billig måde at se en anden og anderledes side af kontinentet på. Og allerede fra første færd, ud ad de smalle og hullede landeveje i det tidligere DDR, slår det én, hvor store kontrasterne egentlig er mellem Øst og Vest, mellem de fineste nyasfalterede hovedveje og de skærvbelagte hulveje, som gennemtrævler det tidligere DDR på kryds og tværs.

Herude, langt fra die Autobahn, på de hullede veje, som visse steder er belagt med gamle brosten, kommer der sjældent biler. Her har man naturen helt for sig selv, kun afbrudt af de okkerfarvede landsbyer med kirke og købmand, som ligger som små, forglemte oaser i det bugtende grønne landskab.

På store strækninger på den anden side af det tidligere Jerntæppe tror man sig hensat til tiden umiddelbart efter 2. Verdenskrig. Den vesteuropæiske civilisation kommer først og fremmest til syne i de mange Mercedeser, der farer af sted på de dødsensfarlige hovedveje. Resultatet kan ses på de mange kors og blomsterbuketter langs vejene, hvor adskillige er blevet dræbt. Korsene minder én om, at det ikke er helt ufarligt, når de tonstunge transitlastbiler farer gennem landskabet, side om side med en overlæsset cyklist, der krænger helt ud i rabatten.

Af samme grund er det sikrest at holde sig til de mindre veje, hvor man finder storslået natur og kommer bag om den lokale befolkning – når man spørger om vej i vildnisset, køber dagens frokost, eller når man efter dagens strabadser – otte timer og 80-120 km senere – ud på eftermiddagen når det punkt, hvor det bare handler om at finde en knejpe og en campingplads.

Lokale åndehuller

Vil man virkelig opleve Europa uden for de turistede hovedlandeveje, er cyklen det eneste rigtige transportmiddel. Samtidig ser man storbyer som Berlin, Prag, Wien og Krakow på en anderledes måde, når man cykler gennem forstæder og parker, som ingen fly-, tog- eller bilturist nogen sinde opdager i farten. Her i de lokales åndehul finder man en helt anden atmosfære end i det mondæne indre Berlin eller Prags overturistede, men fabelagtige slotte og broer.

En cykeltur gennem Centraleuropa kan gøres for næsten ingen penge. Uden for storbyerne kan man sagtens leve og bo for under 250 kr. om dagen, hvis man medbringer et telt. Og øllet i Tjekkiet er stadig godt og billigt, så snart man kommer tre km uden for Prags centrum, og maden er bundsolid und mit Sauerkraut, også i Polen.

Kort og adresser

Længere cykelture kræver dog en del planlægning i modsætning til for eksempel interrail. Gode vejkort er alfa og omega, og campingpladserne bliver få og nødtørftige, så snart man når Tjekkiet, Slovakiet og Polen. En cykelsmed skal man heller ikke forvente at finde i hver en flække, så elementære punkteringer skal man selv kunne klare.

Man kan let fare vild, når man kører ad små skovveje. Men heldigvis er folk meget behjælpelige, hvis man spørger om vej.

Ellers kræver en tour d'Europe ikke andet end en solid cykel med mindst fem gear, hvis man skal forcere mere end bare almindelige højdedrag, en nogenlunde god kondition, almindelig sund fornuft og en god portion nysgerrighed.

Lægger man ud tidligt om morgenen, har man god tid til at lade sig distrahere af begivenheder undervejs, og man kan stadig nå frem til sit bestemmelsessted i tide til at opleve noget om eftermiddagen. Undlad at tage mere end højst fire pauser på en dag. Tag hellere et par hviledage for hver tre dage på cykel. Ellers bliver man hurtigt øm i musklerne.

Bliver man træt, kan man selvfølgelig også supplere med offentlige transportmidler. Tog er særdeles billige i de lande, der tidligere lå bag Jerntæppet, men mulighederne for at medbringe cykler er langtfra optimale. På visse strækninger skal cykler sendes som stykgods, hvilket betyder, at man risikerer at måtte vinke farvel til sin cykel i et uvist antal dage, førend den når sit bestemmelsessted. På andre strækninger kan man medbringe cykler, hvis der er plads i midtergangen.

Drop bilen og find cyklen frem. Alternativt skilt for bilfrit miljø.

Et varmt bad

Hvor lang vej man tilbagelægger på en dag, afhænger af ens fysik, landskabet og vejrguderne. Der er intet som at stå i silende regn og torden med en punkteret cykel på en mørk landevej, hvor nærmeste større by ligger 20 km væk. Heldigvis har langt de fleste stor sympati for strandede cyklister, så man kan komme i tørvejr og endda få et unikt indblik i folks levevis.

Det kan man i øvrigt også, hvis man skriver sig op til The Warm Showers List, som findes på nettet. Listen består af en lang række navne og adresser på folk i det meste af Europa, som tilbyder cyklister gratis husly og et bad. Melder man sig til, skal man dog være åben for selv at modtage gæster i sit hjem. Dansk Cyklist Forbund har også en række gode cykeltips og turbeskrivelser.

 

Faktabox

BOKS: Gode råd til turcyklisten  Anskaf gode, detaljerede vejkort. Du kan selvfølgelig også bruge kort på din smartphone eller en gps, men både mobiltelefon og gps løber jo tør for strøm før eller siden, og det kan være svært at finde et sted at lade dem op, så kort af papir er mere pålidelige.  Du kan få inspiration til gode cykelruter på www.velomap.org, www.bikemap.net og på www.eurovelo.com/en/eurovelos.  Hold dig til mindre veje.  Din cykel skal have mindst fem gear. Jo flere, desto bedre når du skal op ad bakke.  Medbring lappegrej og værktøj til at klare de mest basale reparationer.  Anskaf et par cykeltasker, så du kan fordele din bagage ligeligt på cyklen, så du kan holde balancen. Undgå at cykle med rygsæk (det giver store svedpletter på ryggen).  At medbringe et telt giver dig stor fleksibilitet, selv om man selvfølgelig ikke bare må slå et telt op hvor som helst uden at spørge om lov først (bortset fra i Sverige og Norge).  Undgå at holde mange pauser – højst fire om dagen. Et par hviledage for hver tre dage på cykel kan anbefales.  Forvent ikke, at du kan tage cyklen med bus eller tog.  Dansk Cyklist Forbund er behjælpelig med råd og vejledning. Tjek forbundets hjemmeside på www.cyklistforbundet.dk og tjek www.warmshowers.org. Læs mere: om det at cykle i tidligere numre af Globen. Fx ”Når tivlen får baghjul” af Gerner Thomsen i Globen nr. 32 eller på www.deberejstesklub.dk/land/artikel/mongoliet/naar-tvivlen-faar-baghjul, ”Poker i Tibets Chang Tang” af Martin Adserballe i Globen nr. 40 eller på www.deberejstesklub.dk/land/artikel/kina/poker-i-tibets-chang-tang, ”Mine fornemmelser for asfalt ” af Nicolai Bangsgaard i Globen nr. 56 eller på www.deberejstesklub.dk/land/artikel/peru/mine-fornemmelser-asfalt, ”Med merengue i baghjulet” af Henrik Fastergaard i Globen nr. 58 eller på www.deberejstesklub.dk/land/artikel/haiti/med-merengue-i-baghjulet og ”Ça va bien syv millioner gange” af Henrik Fastergaard i Globen nr. 60.
 
 
Share this