Sydasien 2015/16 - del 2

Per Allan Jensen
Per Allan Jensens billede

2016

Denne rejseberetning har ikke været bragt i medlemsbladet: Globen, og artiklen har derfor ikke været redigeret af Globens redaktionsteam.

Nedenstående er kopieret fra Facebookoptegnelser, der blev lavet undervejs. Ikke alle billederne er medtaget, hvorfor der kan forekomme henvisninger til billeder, der ikke kan ses.

4/1, Sigiriya:

Velkommen til Sri Lanka! Det begynder at ligne samme mønster, som da jeg var her for 35 år siden, jeg er blevet forkølet og regnen står ned i stænger, temperaturen er 30 grader, luftfugtigheden så høj, at al tøj lugter muggent, entréer til hvad som helst koster en bondegård. Til overflod kan de ikke lave kaffe, det er noget tyndt sprøjt, undertiden endog tilsat ingefær, en nedtur efter al den vidunderlige kaffe jeg fik i Kerala. Herefter kan det vel kun gå fremad :-)

I Sigiriya (ved ’Løveklippen’) havde vi et voldsomt regnvejr fra sidst på eftermiddagen til hen på aftenen (hvilket i øvrigt kun skete to gange i løbet af den måned jeg var afsted).

7/1, Kandy:

Så er jeg godt i gang med feriens anden fase, som består af 11 dage på Sri Lanka sammen med Mogens. De ni af dagene er en tur arrangeret af C&C Travel, en rundtur med egen bil og chauffør og med overnatning på luksushoteller, med lidt ekstra vægt på fysiske udfordringer. Foreløbig er min puls dog ikke kommet så højt op, som jeg er vant til hjemme i fitness-centret, men jeg får da i hvert fald svedt igennem, da her ind i mellem er ret varmt og fugtigt.

Rismarker nær Kandy

Efter store og kedelige Colombo gik turen op mod nordvest til Sigiriya (langsomt, trafikken er kvælende tæt, og deres kørsel er nogenlunde lige så vild som i Indien), hvor vi selvfølgelig besteg den imponerende 200 meter høje klippe, hvis top har været en kongefæstning fra for 1.500 år siden ('Løveklippen', Unesco Site). Næste dag står den på safari. Smuk natur, men kke imponerende dyreliv, blot en utydelig elefant og en del påfugle og andre smådyr. Eftermiddag afslapning ved poolen, men det begynder at regne - og bliver ved hele aftenen, så haven forvandles til en sø.

Næste dag videre sydpå til Kandy, landets næststørste by, der ligger i 500 meters højde, smukt rundt om en sø. Undervejs besøger vi Dambulla-templet (endnu et Unesco Site, imponerende), et træskærerværksted og en 'Spice Garden'. Det er helt vildt, hvad der vokser af krydderier her, og de har en ældgammel tradition for at lave medicin ud af det, som kan helbrede / forebygge stort set alle lidelser (siger de i hvert fald).

I Kandy bor vi på det smukkeste gamle kolonitidshotel, virkelig stemningsfuldt og yderst luksuriøst. Første aften overværede vi et' Cultural Show' med efterfølgende opvisning af, hvordan man går på gløder og sluger ild. Og i dag har vi så været på en trekkingtur gennem højlandet (i perfekt vejr, lidt vind, lidt skyer og ikke for varmt), med teplantager, kaffe, peber, muskat, nelliker, kanel, kakao, kardemomme, ingefær, gurkemeje, kokosnødder, ris, bambus og alskens flotte blomster, det er som at gå rundt i en kæmpestor botanisk have. Og på tilbagevejen endnu en gang ayurvedisk kropsmassage (kan man godt blive lidt afhængig af), før vi vender hjem til vores dejlige hotel, hvor vi nyder et par øl i haven, før vi indtager den overdådige buffet.

10/1, Kitulgala:

Efter Kandy videre sydpå gennem den vanvittige trafik, med et enkelt stop på en batikfabrik, hvor de blev lidt mopsede over, at vi intet købte (priserne er i øvrigt steget helt vildt siden jeg var her sidst).

Og så op i det rigtige højland med store teplantager og skove og søer, flot, og herligt at temperaturen falder et par grader, men knap så herligt, at det begynder at øsregne over middag (vedvarende indtil hen på aftenen). Vi bliver indlogeret i en lille by nær Adams Peak, der er et helligt bjerg, hvis top ligger i 2.200 meters højde. På toppen er der efter sigende et fodaftryk af Buddha, det siger buddhisterne i hvert fald, de andre mener selvfølgelig noget andet.

Nå, men eftersom vi er på en 'fysisk' tur, så skal det bjerg naturligvis bestiges, helst sådan, at vi er på toppen ved solopgang, så vi starter kl. 3.10 for at være nogenlunde sikre på at nå de 1.100 højdemeter (og godt 5.000 trappetrin) inden da. Det er den rene folkevandring (mest lokale), og der er totalt kaos på toppen, hvor folk står som sild i tønder langt ned ad trappen, men vi får da set den flotte solnedgang, og er nede igen lidt over otte til bad og morgenmad, før turen går videre. En temmeligt hård tur for hofte og knæ, men dejligt, at jeg trods alt stadig kan klare den slags.

Solopgang set fra Adams Peak.

Videre til to overnatninger i jungle camp ved Kitulgala, som er omgivet af frodig jungle og gennemskåret af en brusende flod, som det er herligt at bade i. Det var i øvrigt her, man lavede optagelserne til 'Broen over floden Kwai'.

Første dag slapper vi mest af, men anden dag er vi både på jungletrek og mountainbiketur. Vi går skiftevis i den tætte regnskov, hvor vi jævnligt overfaldes af blodsugende igler (faktisk første gang jeg har prøvet det), og op ad floden, dvs. på de klipper, der ligger rundt omkring i den, omgivet af små vandfald. Desværre er mange af stenene ret glatte, så det er en lidt risikabel affære at hoppe fra sten til sten, og på et tidspunkt går det da også galt, idet jeg glider og får det ene ben under vand - samt en hudafskrabning på skinnebenet. Vi er totalt gennemblødte af sved, så det er en ren fornøjelse, da vi når en naturlig pool, hvor jeg kan smide tøjet og tage en svalende svømmetur.

Og cykelturen foregår (naturligvis) på cykler, der er for små og har diverse tekniske defekter, men dejligt alligevel, og det er en rar afveksling at bruge nogle andre muskler. Vi cykler højt op til en kæmpemæssig grotte i 6-700 meters højde, iflg. LP den mest berømte grotte i landet, hvor man har fundet knoglerester efter beboelse for over 30.000 år siden. Så er der også ved at være udsolgt mht. energi, jeg bevæger mig som en pingvin, og alle kroppens muskler skriger på en gang ayuverdisk kropsmassage - måske i morgen, hvor vi kommer ned til mere civiliserede omgivelser på sydkysten.

11/1, Unawatuna:

Et par ældre mænd er kommet ned fra bjerge og regnskove og midlertidigt slået sig ned på Sri Lankas smukke sydkyst. Tøjet lugter muggent, musklerne smerter og benene er fyldt med sugemærker fra igler, men ellers går det godt. Og det er skønt at opdage, at der er andet at se på - og lade sig distrahere af - end bjerge, jungler, templer, teplantager og elefanter. Måske også surferen - til sidst i videoen - lader sig distrahere, eller også er det bare fordi han surfer i den forkerte retning.

På Sri Lankas strande er det heldigvis tilladt at føre sig frem i bikini (modsat Maldiverne).

13/1, Colombo:

Hermed sidste rapport fra Sri Lanka. I Unnawatuna boede vi på det skønneste hotel, en smukt restaureret hollandsk guvernørbolig fra 1735, med god mad, afslapning ved poolen og aber i haven (+ en stor varan). Herfra tog vi en vandretur op over den nærliggende bjergkam med junglebevoksning og ned til den flotte strand, hvor jeg tog video og billeder fra sidste opslag.

Dagen efter var vi på hval- og delfinsafari. Delfiner så vi ingen af, men til gengæld så vi en kaskelot, fem blåhvaler og en havskilpadde. Og så måtte vi slæbe en anden båd ind, da motoren brød sammen og udsendte tykke sorte røgskyer, hvilket forlængede turen med en times tid, men skidt, jeg elsker jo at være på havet.

Kæmpemæssig bambus i hotelhaven i Unawatuna

Dernæst en udflugt til Galle med et imponerende hollandsk fort og en masse smukke gamle bygninger. Men pyha, varmt!

Og nu er vi så kommet tilbage til Colombo, hvor jeg skal have en enkelt overnatning, før jeg tager videre til feriens sidste fase, seks dage på Maldiverne, mens Mogens tager en smuttur til Indien. I aften skejer vi ud med en fiske- og skaldyrsbuffet på Hotel Hilton, der ligger lige ovre på den anden side af gaden.

Hvis jeg - her på falderebet - skal sige lidt generelt om Sri Lanka, så kunne det være: Her er utroligt mange muligheder for at holde ferie på mange forskellige måder. Her er en smuk natur (men meget varmt og fugtigt) og flinke mennesker (ikke så anmasende lalleglade som inderne). Maden er udmærket, om end ikke så god (og afvekslende) som i Kerala, synes jeg. Der er umiddelbart ret korte afstande (kun cirka en halv gang større end DK), men LANGE køretider pga. intens og vanvittig trafik (specielt de mange store busser kører som sindssyge).