Med narrowboat til Wales


Erik Hermansens billede
2015 jun

Med narrowboat til Wales

Transportmidlerne er mange, når vi er ude at rejse. Og ofte er netop brugen af nye transportformer med til at give unikke rejseoplevelser, vi aldrig glemmer. En narrowboat er absolut ikke anbefalesværdig, hvis man kun er til høj hastighed med et vis faremoment. Til gengæld er den ideel til afslappende naturoplevelser i omgivelser med masser af historie. 

Tekst & fotos: Erik Hermansen

 

Jeg står ved rorpinden på en 20 meter lang båd kaldet en narrowboat og er på vej gennem vandkanalerne i Midtengland med kurs mod Wales. Dieselmotoren dunker langsommeligt og monotont og virker dermed beroligende for en som jeg, der er total nybegynder i at føre sådan et fartøj. Det er juni, solen skinner fra en skyfri himmel, og livet er dejligt!

Pludselig bliver jeg dog med min begynderstatus revet brutalt ud af trancen, da jeg ser et lignende fartøj komme imod mig i den smalle kanal. En ting er, at der knap nok er plads, til at vi kan glide forbi hinanden, men det store spørgsmål lige nu er, om der er højre- eller venstresejlads på disse vandveje? Jeg skulle nok have nærstuderet den instruktionsbog lidt nøjere inden start!

Narrowboats er typisk flot dekoreret med bemalinger af blomster og slotte

Genforening

Heldigvis valgte jeg kursen højre om, og vi glider langsomt forbi den anden båd, hvor skibshunden lige ser sit snit til at springe om bord for at hilse på, inden den springer tilbage på agterstævnen. Den er sikkert vant til denne rejseform i modsætning til vores rejsegruppe på fem personer, der netop har valgt denne rejseform, fordi den var ny for os alle. Vi er fem rejsenørder, der tilfældigt mødtes på en sejlads til Antarktis for fire år siden. Stedet og formen for vores genforening blev valgt, fordi den var uprøvet for os alle.

Og her er vi så. På en flydende form for campingvogn i en absolut fredfyldt atmosfære med udsigt til køer og får på marken og en kanin på spring og udkik efter et nyt hul som hjem.

Der findes mange vandkanaler i England, Skotland og Wales. Vi har valgt en tur fra Ellesmere gennem Llangollenkanalen, hvor vi ud over de basale udfordringer med at styre båden også skal håndtere diverse broer og sluser, der skal åbnes og lukkes. Et par tunneler og akvadukter byder turen også på. Specielt følelsen af at sejle på en bro 40 meter over landskabet er med til at give nogle helt unikke rejseminder. Det bliver også en rejse med oplevelser af britiske genialiteter inden for transportsektoren og et indblik i godt 200 års historie.

Walisiske specialiteter lavet med lokale råvarer

Fortid og nutid

Narrowboat er et specielt britisk udtryk for både med et unik design, der gør det muligt at sejle på de britiske vandkanaler, hvor sluser, tunneler, akvadukter og passager under broer er konstrueret med en minimumsbredde på syv engelske fod svarende til godt to meter. Hurra for SI- og metersystemet! Maksimumlængden af båden er begrænset til 72 fod svarende til 22 meter for at kunne anvende de korteste sluser.

De britiske vandkanaler blev etableret i 1800-tallet til at transportere gods rundt i landet på en nem måde. Det var midt i den industrielle revolution, og der var et massivt behov for effektiv transport. Bådene eller prammene blev i starten trukket af heste, og senere blev de drevet ved hjælp af damp- eller dieselmotor. Vandkanalerne danner et kæmpe netværk i både England, Skotland og Wales. Da jernbanerne blev anlagt i slutningen af 1800-tallet, blev transporten via vandvejen af mindre betydning, og vandkanalerne groede nærmest til mange steder. Omkring 1960 begyndte flere at interessere sig for de forsømte vandkanaler til brug for rekreative formål og herved begyndte narrowboats, disse flydende campingvogne, at gøre deres indtog på samme tidspunkt, som populariteten steg for campingvognen.

 

Oplevelser og udfordringer

Vi er ved at vænne os til transportformen og nyder det skiftende landskab af marker og skov. På bredden, hvor hestene tidligere gik og trak bådene, er der nu anlagt vandrestier og nogle steder også cykelstier. Båden sejler ikke hurtigere, end man kan springe af og strække benene. Nogle steder er det ligefrem nødvendigt at sende en person i forvejen for at se, om passage er mulig på grund af modgående trafik, eller om en sluse eller en bro skal åbnes. Det er dog ikke noget, der kan få stressnivaeuet til at løfte sig.

Der drejes på de gamle håndtag og bro nr. 28w er ved at blive åbnet

Den første sluse kan ses, og et par stykker af os springer af for at gøre klar til at dreje håndtagene og de gamle tandhjul, så sluseportene kan lukke og åbne. Det vil være synd at kalde det finmekanik, men det virker på trods af hvinen og knirken fra tandhjulene. Der hersker også her en behagelig ro og hyggelig atmosfære, og folk hjælper hinanden, for vi er jo ligesom afhængige af hinanden, da bådene sluses igennem i den rækkefølge, som de ankommer til slusen. Der kan kun være en ad gangen. Først en båd den ene vej, og så en båd den anden vej. Det er køkultur, når det er bedst.

Vi nærmer os tunnelen ved Chirk, som er gravet under meget møje og besvær uden brug af maskiner af nogen art. Hvor der er vilje, er der vej, som man siger. Et skilt kort før indgangen til tunnelen indikerer, at tunnelen befinder sig i Wales. Grænsen er markeret. Dog uden grænse- og paskontrol. For en gang skyld ingen problemer med visum eller andre procedurer. Men man skal ikke tage fejl af walisernes stolthed over deres land, som snildt kan sammenlignes med den skotske ditto, hvilket bl.a. kan ses på oplysningstavler og vejskilte, hvor teksten er på både engelsk og walisisk. Jeg er nu glad for den engelske tekst, for den walisiske kræver en speciel sproglig ekspertise, jeg ikke besidder. Men interessant ser det ud!

Broerne er nummererede, og jeg sejler under bro nr. 28w. Vi nærmer os et af højdepunkterne på turen, akvadukten Pontcysyllte der er på Unescos verdensarvliste. Akvadukten er et mesterværk af en brokonstruktion færdigbygget i 1805 med en længde på over 300 meter, hvor vandvejen er 40 meter over terræn og understøttet af 18 søjler. Det kan godt være, at det er lidt nørdet, men det gav mig et sus at være i en båd på denne over 200 år gamle bro.

 

Vandkanalerne er et netværk, som selvstændigt danner færdselsårer og -mønstre uafhængig af vejnettet. Derfor sejler vi gennem de smukke landskaber uden at høre støjen af biler. Der er også rig lejlighed til at gøre holdt ved de altid hyggelige pubber og bed & breakfasts. Vi valgte konsekvent at bruge disse til frokoster og middage, så vi kunne nyde den afslappede lokale atmosfære og de særlige kulinariske oplevelser, der både kunne bestå af lam, fisk og kanin.

26 aktive medlemmer af De Berejstes Klub har besøgt Wales. Erik Hermansen var i Wales i 2014 og har medlemsnr. 594.

 

Med narrowboat i Wales

Canal & River Trust informerer om de britiske vandveje. Organisationens hjemmeside www.canalrivertrust.org.uk er god til inspiration, hvor man bl.a. kan finde et kort med samtlige kanaler samt detaljerede beskrivelser.

Der findes flere steder med information om udlejning af narrowboats i forskellige størrelser. Et sted at begynde er www.ukboathire.com, som beskriver forskellige startsteder og ruter, og hvor man samtidig kan få en ide om prisen for ens ønskede rute og rejse.

Ud & hjem igen: Fly Aalborg-Cardiff i Wales fås fra ca. 1.900 kr. t/r. Det er ca. 50 kr. dyrere fra København. Det er billigere at flyve til England. Fly København-Birmingham fås fra ca. 1.050 kr. t/r.

 
 
 
Share this