På øhop i Den Engelske Kanal


Claus Bechs billede
2015 jun

På øhop i Den Engelske Kanal

Sig navnene Jersey og Guernsey, og man kommer uvægerligt til at tænke på skattely og økonomiske fiduser. Dem, altså øerne, ville vi, min kone og jeg, da se i virkeligheden. Vi havde nogle bonuspoint hos British Airways (BA), som vi ville prøve at få mest ud af. Til London kan man jo komme for ingen penge, men de samme point kunne bruges til at komme til Saint Helier på Jersey, hvor billetprisen er en hel anden end til London.

Tekst & fotos: Claus Bech

Trislander fra Aurigny i Guernsey lufthavn

Vi havde egentlig regnet med at flyve til Jersey og hjem fra Guernsey, men det kan man ikke på point, da BA har aftale med et andet selskab, Flybe, om at de skal flyve fra Guernsey til Gatwick. Og hos Flybe kan man ikke bruge BA-point.

Så vi bestilte flybilletter til og fra Jersey på point og brugte så flyselskabet Aurigny til at flyve os rundt mellem tre af de fire kanaløer, som vi besøgte. Jersey, Guernsey, Alderney og Sark. Mellem Guernsey og Sark sejlede vi.

14. maj 2013 drog vi af sted. Fra København til Heathrow, med bus til Gatwick og så fly til Saint Helier på Jersey. Eneste problem på den del af turen var busbilletten fra Heathrow til Gatwick. Den kan ikke købes i bussen, men kun i en automat eller i billetsalget i ankomsthallen. Og så holdt bussen et andet sted end angivet på busselskabets hjemmeside. Men frem kom vi da.

 

Jersey: Racerbiler og tidevand

Jersey, La Corbiere Lighthouse

Jersey har et udmærket net af rutebiler og med en busholdeplads midt i hovedbyen Saint Helier. Hvis man er til fyrtårne, skal man selvfølgelig se Corbiere, som ligger på vestkysten. Et flot fyrtårn som ligger ude på en klippeø tæt på Jersey.

På vej derud så vi ikke meget til det med skattely. Det var nok mere vinden, man skulle søge ly for. Men måske er det pga. skattely, at den tidligere Formel 1-kører Nigel Mansell har bosat sig på Jersey. Uanset grunden så er museet Nigel Mansell Collection med dets mange racerbiler et besøg værd. Det ligger på sydkysten.

Da Kanaløerne har haft en omtumlet tilværelse, hvor skiftevis franskmændene og englænderne har ejet øerne, så bærer vejnavnene præg af, at franskmændene har sat et kraftigt aftryk med deres La Rue og La Route alle vegne, men tyskerne har også været der under 2. Verdenskrig og havde slavearbejdere til at arbejde for sig. Bl.a. byggede de Jersey War Tunnels, som strækker sig over en km under jorden.

På Kanaløerne er tidevandet en yderligere attraktion. Der er ca. 12 meter i forskel på ebbe og flod. Det er fascinerende at se, når bådene ligger på havets bund ved ebbe. 

Alderney, udsigten fra Newtown mod Alderney Lighthouse

Alderney: Alt inden for gåafstand

Da vi efterhånden havde kørt Jersey tynd med bus, så var det tid til at tage videre. 

Vi skulle til Alderney, øen der ligger tættest på Frankrig. Vi skulle med fly. Flyselskabet Aurigny flyver med små maskiner af typen Trislander, som på trods af sin beskedne størrelse alligevel har tre motorer og plads til 18 personer.

På Alderney er det nemmest at gå rundt. Også her skinner det franske igennem på vejnavne og bydele. Et lille fint fyrtårn er der også, Mannez Lighthouse. Og Fort Tourgis, som er bygget i 1855, og som trods sit forfald også er et besøg værd. Hvis man ønsker fred og ro, så er Alderney meget roligere end både Jersey og Guernsey. Vi snuppede igen en Trislander og fløj videre til Guernsey.

 

Guernsey: Spor fra 2. Verdenskrig

Guernsey, Saint Peter Port, havnen, lavvande

Hovedbyen på Guernsey, Saint Peter Port, har ret stejle gader med interessante huse og en fin havn.

Som på Jersey har Guernsey også et udmærket system af busser. Man kan med fordel købe et flerdagskort. Øerne har simpelthen et fintmasket netværk af veje. Og man kan bruge busserne som sightseeingbusser, da de fleste kører fra Saint Peters Port og ender samme sted efter en rundtur på øen. Smart.

En anden attraktion er The German Occupation Museum, som det er nemmest at nå med bus fra Saint Peter Port. Museet har en masse effekter fra Nazitysklands besættelse af Kanaløerne. Kanaløerne blev ikke frie i forbindelse med den allierede invasion af Frankrig på D-dag i 1944, men først 9. maj 1945, dvs. faktisk senere end Danmark. Det er en overraskelse for de fleste.

 

Sark: Med båd og traktor

 

Vi skulle også lige nå at besøge Sark, inden turen gik tilbage til Danmark. Turen til Sark var med en lille båd kun til passagerer. Man kan nemlig ikke køre i bil på Sark. Der er til gengæld et hav af traktorer, som fragter folk og gods rundt. Originalt, men nok ikke særligt miljøvenligt. Nogle el-køretøjer havde været fornuftigere.

Naturen på Sark er flot og der er masser af vandremuligheder ind over øen og langs vandet.

Vores øhop til fire af Kanaløerne var ved at være slut. Fire øer på 10 dage var en meget passende fordeling. Det kan anbefales at besøge mere end bare en af øerne. Jersey og Guernsey er klart der, hvor der er flest turister. Og på Alderney er der færrest. Men skattelyets luksusvillaer og -biler så vi ikke meget til.

Vi fløj hjem fra Jersey, og det tog lidt flere dage end beregnet pga. et flyhavari i Heathrow, men det er jo en helt anden historie.   

 

13 aktive medlemmer af De Berejstes Klub har besøgt Guernsey, og 19 Jersey. Claus Bech har medlemsnr. 609. Til dato har han besøgt 17 territorier og 81 lande. Læs mere om ham på www.cb2.dk.

 

Kanaløerne:

Ud & hjem igen: Fly København-Saint Helier på Jersey fås fra ca. 1.850 kr. t/r.

Lokal transport:  På Jersey koster en busbillet 1,50 GBP og et endagspas 7,50 GBP. Og på Guernsey koster en busbillet 1 GBP, og et endagspas 4,50 GBP. Der går også færger mellem Kanaløerne og til både Frankrig og Portsmouth i England.

Kost & logi: Vi boede på hotel til ca. 800-1.200 kr. per nat. Vi valgte at bo godt og centralt. Og da der kommer mange turister, er udvalget af restauranter stort. Fra fastfood til gourmet.

    

 
 
 
Share this