På motorcykel til Nordkap 2006


Jan Møller Hansen
Jan Møller Hansens billede
 
2006

Denne rejseberetning har ikke været bragt i medlemsbladet: Globen, og artiklen har derfor ikke været redigeret af Globens redaktionsteam.

På motorcykel til Nordkap 2006

af Jan Møller Hansen

 

I juli 2006 kørte vi en tur til Nordkap på vores nye motorcykel. Vi tog færgen fra København til Oslo. Vejret var fantastisk, blå himmel og sol. På dækket mødte vi et par bekendte fra vores tid i Hanoi, og så sad vi resten af eftermiddagen og snakkede over et par fadøl. Om aftenen var der jazzmusik med et orkester, som faktisk burde havde spillet i rytmeteltet på Roskilde festivalen i stedet for på Københavns jazzfestival. Vi havde en rigtig fin sejltur og kørte fra Oslo om morgen.

En BMW fortjener altid en ordentlig overnatning når man er på tur.
Imponerende Ariel sidevogn

Den første nat boede vi i en lille hytte et sted langs vejen. Den dag havde vi om morgen det første og eneste ”styrt” da Jan ville bakke med motorcyklen, og der var en lille ujævnhed på jorden. Så lagde motorcyklen sig ned. Med 91 cm i sædehøjde og fuld opbakning på en BMW R 1200 GS Adventure, så skal man være ekstra opmærksom. Men så fik vi lært det, og der skete heldigvis ingenting.
 

Fjorderne i Vestnorge er utrolig smukke

Næste dag havde vi en fantastisk tur gennem de norske landskaber op til Ålesund. Højfjeld, søer og elve. Blomsterne langs vejene, de røde lader, hvide stuehuse, markerne med afgrøder der svajede i vinden, og flere ture med de små færger på de dybe fjorde.

Fra Ålesund kørte vi til Gullbjerget, hvor vi mødte to ældre gutter fra Lancaster på to Ariel motorcykler fra 1958 og 1959. Ariel er en engelsk motorcykel af ældre årgang, som ikke skal forveksles med vaskepulveret af samme navn. Den fra 1958 var en 4 cylinderet 1000 kubik med en stor sidevogn, og den anden fra 1959 havde en 2 cylinderet 650 kubik motor, også med sidevogn. Det var to sjove fyre, den ene sov nogle gange i sin sidevogn, gerne med en varmedunk om vinteren. Den store motorcykel var brudt sammen, og der skulle skiftes pakning efter hver 40

I Finnmarken

kilometer. Først røg den ene cylinder, så den kørte 50 km/t, så røg den anden cylinder og til sidst kunne den kun køre 10 km/t! Ofte kørte de med 1 mil kø bagefter, som også havde resulteret i at de flere gange var blevet stoppet af politiet. Blinklys havde de dog fået monteret sidste år, og den ende af gutterne havde en gang kørt rundt i Norge i november og december! De havde så fundet et værksted, hvor ejeren hjælp dem tre aftener i træk med at reparere motorcyklerne og ikke ville have en krone for det. Det var for de to englændere den ultimative norske gæstfrihed. Vi mødte også to franskmænd på en KTM Adventure 950 ccm, som skulle køre 8000 km på 14 dage.
 

Så kørte vi videre op gennem Norge til Mo i Rana, Børgefjeldet og en masse andre smukke steder. Vi overnattede på Bodø camping, som i hvert fald ikke kan anbefales. Det var en rigtig skodcamping, som lå for enden af start- og landingsbanen i Bodø lufthavn. Hver tredje minut lettede der en stor maskine henover teltet. Nå, men fra Bodø sejlede vi næste dag over til Lofoten, som er en fantastisk øgruppe med unik natur og kultur. Her boede vi et par dage på en gård, hvor de havde indrettet en rigtig skøn lejlighed i den gamle lade. Her havde vi udsigt til fjorden og fjeldene. Vi var selvfølgelig også i Å og på Lofoten vikingemuseum.

Loftoen har smukke landskaber, bjerge, fjorde, broer og snoede veje og der er grønt overalt. Vi var rigtig kommet ud på landet, og den ene dag kørte Jan 100 km for at hente morgenbrød. Men vejret var fantastisk, og på en ny BMW Adventure motorcykel var det jo som en drøm. Om aften så Jan VM fodboldfinale på et gammelt fjernsyn, mens Bodil nød udsigten og aftensolen. Fjernsynet var nu så dårligt, at man dårligt kunne se bolden og skelne spillene fra hinanden. Dog var fjernsynet ikke dårligere end at man nemt kunne følge med da Zidane sidst i kampen nikkede en italiener en skalle og blev sendt ud.
 

Borgund Stavkirke

Fra Loftoen gik det videre til Tromsø, som også er en fantastisk flot by midt i fjeldene og ved fjorden. Derfra videre til Storfossen, hvor vi boede i en lille hytte med udsigt til bræen. Næsten hele turen den dag havde vi en fantastisk udsigt langs fjordene. Det var dog temmelig dårligt vejr, men vi fandt ud af at med godt BMW udstyr kan man klare næsten alt slags vejr, i hvert fald om sommeren.
 

På havnen i byen Å på Lofoten.

Videre fra Storfossen til Alta, hvor vi igen kørte langs fjorden og spiste vores medbragte mad et skønt sted ved vandet og fjeldene. I Alta så vi de berømte helleristninger, som vidner om vores fortid i Skandinavien. Næste dag nåede vi til Honningsvåg. Det blev en dag med rigtigt møgvejr, regn og blæst. Den dag kørte vi henover fjeldet og så de første rener. På et tidspunkt blev vi overhalet af en anden GS'er i styrende regn. Men der er ikke noget som at komme i hytte og få en laksemad, et stykke wienerbrød og en kop varm kakao efter sådan en dag. Det stod ned i stænger, og hvor var det skønt at komme i hytte den dag. Vi var nu kun ca. 25 kilomenter fra Nordkap, og på mirakuløs vis klarede det op om aftenen, og det blev det mest vidunderlige vejr. Så vi kørte selvfølgelig til Nordkap den aften i midnatssolen og henover de fantastiske landskaber.

Vi havde en dejlig og uforglemmelig midnat på Nordkap. Der er noget kosmisk over stedet. Det er som om man befinder sig ved verdens ende når man står der og skuer udover Ishavet.
 

På Nordkap i midnatssolen.

Fra Nordkap kørte vi til Karasjok. Det var også en dag med en fantastisk tur langs kysten og det konstant skiftende lys. Et bombardement af synsindtryk. Ind over Finnmarken. I Karasjok så vi samernes samlinger, spiste hvalbøf, kartoffelmos, og jordbær med rømme. Den aften fik vi turens festmåltid. Det var også en flot tur henover Finnmarken med masser af øde skov og mange rener. Turen gik så videre til Kautokeino. Her var vi blandt andet på Juhls galleri, hvor Bodil købte nordiske sølvsmykker. Juhls galleri er helt fantastisk og absolut et besøg værd. Det kan anbefales.
 

Nordkap.

I Kautokeino købte vi et stort rensdyrgevir, som vi satte på forskærmen af motorcyklen. GS'eren har en speciel skærm hvor geviret passede perfekt. På resten af turen var der mange der fik sig et billigt grin, og som kiggede forbløffet ude af bilruden når de blev overhalet af verdens hurtigste rensdyr med elektronisk benzinindsprøjtning.

Adventuren kører fantastisk i kurverne på de norske veje og på langdistancerne gennem de svenske skove. Der var ikke noget at klage over. På sidste dagen kom der dog en underlige lyd foran ved instrumentbrættet, og vi kunne ikke finde ud af hvad det var. Var der noget som ikke var spændt ordentligt på eller var BMW ikke det kram som vi troede, og det var først da vi kom hjem og fik rensdyrgeviret taget af at lyden forsvandt. Og ærligt talt, så kan man vel kan kritisere BMW Motorrad's udviklingsafdeling for, at de ikke har gennemtænkt og testet de aerodynamiske forhold omkring et rensdyrgevir spændt foran på en GS'er. Jo, vores nye BMW motorcykel var kanon og kørte helt uden problemer. Kun en enkelt dag havde vi lidt ondt bagi efter en tur på mere end 650 kilometer gennem skovene. På turen fandt vi ud af, at det ikke kun er den elektroniske og toptunet motor og køreegenskaberne der betyder noget. Sædet er absolut heller ikke uden betydning, når man skal til Nordkap. Jo, vi kørte 6000 kilometer på 19 dage og havde en kanon tur. Turen til Nordkap blev sommerens højdepunkt i 2006.

 
 
Share this