På udflugt til Tjernivtsi: Ukraines ”Lille Wien”

Tanja Schwartzs billede

2015 dec

Tekst & fotos: Tanja Schwartz & Heidi Sørensen

Ved klubbens generalforsamling i november 2014 blev et nyt Unesco-sted trukket ud, og det blev ”Residence of Bukovinian and Dalmatian Metropolitans” i Tjernivtsi i det sydvestlige Ukraine. De fleste til generalforsamlingen troede nok, at dette sted hurtigt ville blevet besøgt, men der skulle gå næsten et år, før hele to medlemmer kom forbi og dokumenterede besøget.

På en kølig sommeraften i 2015 talte vi om, at vi gerne ville opleve et nyt land. Da vi har mødt hinanden i klubben og derefter har udviklet et venskab, måtte det være på tide, at vi tog på en rejse sammen. Valget faldt på Ukraine, da vi kun havde en uge til rådighed, og det skulle ikke være for langt at flyve.

AirBaltic flyver til Ukraine fra Jylland til rimelige priser, så vi fløj fra Aalborg til Kijev på udrejsen og Kijev til Billund på hjemrejsen. Nærliggende Moldova var også med i vores overvejelser, men efter ankomsten til Ukraine besluttede vi, at hele ugen skulle bruges i Ukraine, da landet har så meget at byde på. Dermed havde vi også tid til at tage en tur forbi Tjernivtsi for at besøge det udtrukne Unesco-sted, som stadig ikke var besøgt af et medlem.

Toget fra Lviv til Tjernivtsi tager fem timer, men med besøg i kupéen af en meget fuld og snakkesalig ukrainsk mand føltes det som lang tid. Nogle gange er det en velsignelse ikke at kunne sproget. Vi ankom til Tjernivtsi sent om aftenen og gik i den lune sommeraften op til hotellet. Efter en god nattesøvn gik vi næste morgen hen til universitet, som lå fem minutter væk fra hotellet. Vi var der allerede kl. 8.30, og derfor var det fyldt med studerende, der ankom til forelæsninger.

”Residence of Bukovinian and Dalmatian Metropolitans”

Habsburgsk fortid

”Residence of Bukovinian and Dalmatian Metropolitans” blev bygget i årene 1864 til 1882, da byen, kendt som ”Lille Wien”, lå i Østrig-Ungarn, og arkitekten bag er tjekkiske Josef Hlávka. Bygningerne har siden 1955 fungeret som universitet og blev Unesco-sted i 2011. Universitetet består at en hovedbygning, to sidebygninger og det flotte indgangsparti. Til sammen giver de en følelse af en lukket gård med park i midten. Den ene sidebygning har et kapel, som desværre var lukket for adgang for både studerende og turister.

Bygningerne er nænsomt renoveret, og især tagbelægningen er meget imponerende med de blanke klinker i varierende farveskift. Vi tog den obligatoriske selfie ved Unesco-skiltet, hvorefter vi gik rundt i den flotte park og nød bygningernes storhed. Desværre kunne vi ikke komme indenfor og se marmorhallen, da vi åbenbart ikke ligner studerende, men blev stoppet af vagten, der insisterede på, at vi skulle have en guide med. Vi kunne forstå, at dette betød bestikkelse og opgav derfor at komme ind.

Fra Tjernivtsi kørte ved med bussen videre til Kamenets-Podolsk for at se på det flotte fort og den pæne dal. Derudover tog vi forskud på dusøren og fik om aftenen massage af en lav, bredskuldret slavisk mand med store hænder til kun 125 kr. for to timer. Derefter var vi klar til nattoget til Kijev på 1. klasse.

Ukraine er bestemt et besøg værd og er let at komme rundt i med gode og billige bus- og togforbindelser.

Tanja Schwartz har medlemsnr. 592 og Heidi Sørensen har medlemsnr. 418. Hvert halve år trækkes et nyt tilfældigt Unesco-sted ud, og det eller de medlemmer, som først når frem til stedet og kan dokumentere det – og som efterfølgende skriver en lille beretning om det – får en dusør på 1.000 kr.

FAKTABOKS: Tjernivtsi i Ukraine

Byen ligger i det vestlige Ukraine ved floden Prut i det historiske område Nordbukovina. Tjernivtsi har ca. 263.000 indbyggere og har en mængde eksempler på klassisk arkitektur fra perioden under det habsburgske kejserrige. Frem til 1918 var byen en del af Østrig-Ungarn og i mellemkrigstiden hørte den under Rumænien. Efter 2. Verdenskrig blev byen en del af Sovjetunionen og efter dennes opløsning en del af Ukraine.

Ud & hjem igen: Fly Malmö-Kijev fås fra ca. 700 kr. t/r. Og fra Billund kan man flyve til Kijev for ca. 800 kr. t/r. Heidi og Tanja betalte dog omkring 1.500 kr. for deres flybilletter.